Matkapurjehdus elämäntapana -bloggarin sarja Parhaat kohteet julkaistiin 2019 joulukalenterin muodossa. Latvian mukavaan Pavilostan kylään ja Ventspilsin kaupunkiin olen purjehtinut useita kertoja.
Meloimme mutkittelevaa Saka-jokea alas kohti Pavilostaa, Latvia, 2015.

Melontaretki Saka-joella

Kiipesimme latvialaisen pakettiauton kyytiin, katolle lastattiin kaksi kahden istuttavaa vuokrakajakkia. Kuljettaja ajoi meidät joen yläjuoksulle, maalaiskylien läpi, peltojen poikki. Voisimme lähteä vieläkin kauempaa, mutta päätimme lasten kanssa aloittaa melontaretken reilun puolen tunnin ajon jälkeen joenmutkassa, johon oli helppo kanootit laskea penkereen kautta. Ohjeeksi kuljettajalta saimme, että jossakin vaiheessa näemme laiturin, siinä on hyvä pitää evästauko. Ja sataman sitten kyllä tunnistatte.

Lähdimme matkaan, heti muutaman melannykäisyn jälkeen pääsimme rehevän metsän suojiin. Kevyt virta kuljetti meitä ja meloimme hiljalleen, lasten tahtia. Tuomet kaartuivat joen ylle, perhoset leikkivät heinien yllä. Jossakin näkyi haikara, se lähti lentoon edellemme pysähtyen taas ja teki saman monta kertaa. Olimme siis oikealla tiellä.

Pian tulimme joenmutkaan, t-risteykseen, juuri siinä kohtaa ei ollut virtausta, mutta jotenkin osasimme kääntyä oikeaan suuntaan sillä taukopaikan laituri taisi näkyä. Laiturina oli leveä lankku, pari paalua. Lankkua myöten pääsi niitylle, jonka keskellä suuren puun varjossa söimme eväitä.

Meloimme yli kolme tuntia, joki teki monta mutkaa, välillä valoisia suvantoja lumpeineen, välillä puut kaartuivat joen ylle katoksi. Kaikkialla oli hyvin rehevää. Taloja pilkotti puiden takaa ja joki leveni. Kalastajien laituri näkyi ensin. Oransseissa housuissaan kalastajat selvittivät verkkojaan. Heidän takanaan oli Pavilostan kylän venesatama, johon saavuimme kämmenet rakkuloilla, mutta onnellisina. Olimme kaikki yhdessä tehneet perheen ensimmäisen melontaretken.

Pavilostan kylän venesatama, Latvia 2015.

Pavilosta, Latvia (2015)

Pienen kylän vierasvenelaituri joella, jonka sisäänajo on merkattu aallonmurtajilla. Kovalla länsituulella satama suljetaan sisäänajon vaarallisuuden vuoksi (hiekkasärkät liikkuvat, aallokko voimakasta, kapea sisäänajo).

Kylässä pieni kauppa, satamakapteenin remontoima Laiva-niminen villiyrtein maustettua ruokaa tarjoava ravintola, myös toinen ravintola, joka palvelee lähistön lomahuviloita, me söimme siellä usein lounaaksi seljankaa, sen sai nopeasti ja lapsille maistui. Ranta on tässä kohtaa kapeahko, mutta tietenkin pitkä ja upea, lomahuvilat jatkuvat kilometreittäin rantatöyrästä seuraten, rannalla nuoret juhlivat telttabaarien luona viikonloppuisin.

Kun kävimme satamassa monta vuotta aiemmin, kylässä oli vielä vanhoja hökkelitaloja kanoineen ja vuohineen, myöhemmin kanoja ja mummoja oli vähemmän, selvästi uusi sukupolvi oli tullut ja kunnostanut vanhoja rakennuksia liiketiloikseen, lomailijoiden ympärille oli virinnyt palveluyrittämistä.

Tuulinen aamukävely Ventspilsin rannalla, 2015.

Ventspils, Latvia (2015)

Kalasataman toinen puoli palvelee kesäisin vierasvenesatamana. Kalasatamassa on melua ja hajua päivisin, mutta yöt ovat rauhallisia. Ventspilsiä ei kannata sataman takia jättää väliin, itse kaupunki vanhoine linnoineen on antanut lapsiperheellemme paljon tekemistä ja iloisia hetkiä. Rantaan pääsee heti satama-alueen takaa, hiekka jatkuu silmänkatamattomiin, pitkin rantaa on leikkitelineitä, keinuja, pukukoppeja, ranta on siisti, uimavalvojat päivystävät, kaikki kohdallaan. Rantapuisto on suuri, siellä voi tehdä pienen lenkin junalla, on ulkoilmamuseoa, viidakkotyylistä leikkipaikkaa metsässä, lampia, ankkureita, kukkafestivaaleja, vesipuistoa. Ventspils on kuitenkin paljon muuta kuin ranta, jokaiselle löytyy jotakin musiikkifestivaaleista maratooneihin, tiedekeskuksista kasvatuksellisiin lasten tapahtumiin.

Risteilyalukset kiinnittyvät vanhan kaupungin eteen. Vierailimme Ventspilsin vanhan kaupungin käsityöläismarkkinoilla syömässä paikallisia herkkuja, ja myös vanhat talomuseot olivat auki, kävimme mm. koulumuseossa. Pellavakutojien puodissa kudottiin jatkuvasti uusia kauniita liinoja. Kaupungin museoista olen kirjoittanut aiemmin täällä.

Vierasvenesatamasta on jonkin verran käveltävää, ihan mihin vain haluaa mennäkin, pyörä olisi täällä mainio, mutta meillä potkulaudat ovat toimineet hyvin. Aivan sataman vieressä on bussipysäkki, siitä pääsee kaupungin keskustaan. Ventspils on elinvoimainen kaupunki täynnä tapahtumia, jotka huomioivat lapset ja lapsiperheet.

Ventspilsin vierasvenesatama jakaa kalasataman kanssa saman altaan. Latvia, 2015.
Ventspilsin puiston kukkaveistoksia kesältä 2015.