Tärkein asia perhepurjehduksen onnistumiseen pikkulapsiperheessä on vanhempien jaksaminen. Väsymys, jano ja nälkä tekevät jokaisen perheenjäsenen kiukkuiseksi ja aikaansaavat huolimattomuutta ja keskittymisen herpaantumista. Hoida itseäsi ja puolisoasi matkapurjehduksella.
Vältä yleisimmät virheet, joissa sama kuvio toistuu aina, kuten

  • äiti hoitaa lapset ja isä ajaa venettä (yksinhuoltajuus ja yksinpurjehdus > molemmat burnoutissa)
  • vain toinen tekee ruoan ja siivoaa vaippasotkut > meritauti vaivaa sisätyöläistä
  • vain toinen miettii navigointia ja seuraavaa legiä > yhteisestä tulee vain toisen suunnitelma
  • vain toinen nukuttaa lapset > vähentää aikuisen lepoaikaa
  • vain toinen herää aamuviideltä lapsen kanssa > väsymys kasaantuu

Vauva- ja taaperoperheessäkin työtehtävien kierto virkistää kummasti perhepurjehtijoita. Mutta vielä tärkeämpää on, että molemmat saavat lepoa ja taukoja. Jos kumpikaan ei ole saanut nukuttua (tyyliin isä hoitaa yömyöhään huutavaa vauvaa ja äiti ajaa venettä yötä myöten), on paikallaan laskea ankkuri nopeasti ensimmäiseen mahdolliseen paikkaan ja pitää taukoa. Väsymyksen kuormittuessa tarkkuus vähenee ja virheitä alkaa tulla.  Me teimme pikatauon kerran yksivuotiaamme kanssa. Olimme tulleet puolitoista vuorokautta non-stop, lapsemme oli valvottanut lepovahdissa olevaa yöllä ja päivällä, joten lepovahti ei saanut unta silloin kun olisi kansitöiltä voinut nukkua. Saavuimme aamulla saaristoon ja löysimme melko pian väylän lähettyviltä ankkurointipaikan, johon jäimme kolmeksi tai neljäksi tunniksi. Hetken lepo ainakin toiselle lapsen leikkiessä toisen nukkumista yrittävän vanhemman päällä. Matka jatkui sen jälkeen johonkin suojaisampaan satamapaikkaan illaksi.

Muista veneessä vauvan ja pikkulapsen kanssa

  • erityisesti omat päivittäiset aina tärkeät jutut mukaan

Terveys veneessä vauvan ja pikkulapsen kanssa

terveys kuin kotona tai kuin matkalla muutenkin

Turvallisuus

  • turvallisuus: ei saa tippua veneestä, ei pääse käsiksi nappuloihin ja vimpstaakkeleihin, ei kiedo köyttä sormensa tai jalkansa ympärille niin että vaarana on kiskoutua irti, jos köysi yhtäkkiä kiristyy, pysyy paikallaan manöövereissä (turvaistuin tms.), kulkee aina turvavaljaissa ja oikein puetuissa pelastusliiveissä haararemmi kiinni ja solmut & kiristykset joka nyöriin tehty.
  • kantoliina, kantoreput toimivat joskus paremmin kuin pelastusliivit
  • veneeseen nousu ja veneestä poistuminen mietittävä, ettei vauva pääse tipahtamaan
  • lapsen oma paikka tuo lapselle mukavan olon
  • mieti ylimääräisen gastin pyytämistä haasteellisimmille legeille (yön yli, sulku tai kanava, erityistä tarkkuutta vaativa reitti) vauva- ja taaperoaikana

Ravinto, vesi, puhtaus

  • ravinto, vesi, puhtaus – kuten kotona, mutta veneessä termariin kannattaa laittaa kuumaa vettä, josta saa tarvittaessa pesuapua, varaa pieniä pyyhkeitä riittävä määrä pesuun, kaada mukiin pesuvesi sopivan lämpöisenä käyttämällä termarivettä apuna, kostuta pyyhe mukissa ja pese lapsi sillä.
  • Muista varata likapyykkiämpäri ja ympäristöystävällistä pesuainetta, tosi likaiset pyykit voit sitten pestä koneessa seuraavassa satamassa.
  • Ravinnosta: vauvanruoat mukaan, lämmitys vesihauteessa termarivedellä, monissa veneissä on myös pieni mikrouuni, jota voi käyttää merellä invertterillä. Laiturisähkössä ollessa voit varustaa käyttöösi vedenkeittimet ja mikrouunit, jotka helpottavat vauva- ja taaperoperheen venearkea.
  • Juomavedestä: Vauvoilla ja taaperoilla olisin varovainen veneen tankkiveden juomisessa, vaikka aikuiset sitä joisivatkin. Voit varata vauvan ja pikkulapsen janoon keitettyä ja sitten jäähdytettyä vettä, kotona tai sataman juomavesipisteellä etukäteen pullotettua hanavettä tai kaupasta ostettua kanisterivettä. Pidä myös vanhempana huolta, että juot riittävästi vettä purjehtiessasi, ulkona auringossa ja tuulessa jano voi yllättää viileässäkin kelissä, lisäksi veneessä olet jatkuvasti jonkinlaisessa liikkeessä ja huolehdit lapsistasi, uni jää vähiin, joten omasta itsestä huolehtiminen takaa onnistuneen pikkulapsiperheen veneretken.
Varaa pientä naposteltavaa mukaan koko päiväksi, niin pikkumiehistökin jaksaa pitemmälle. Sopivia naposteltavia ovat esimerkiksi

  • pienet leipäset, keksit, korput, rinkelit
  • rusinat, kuivatut marjat ja hedelmät
  • näkkärit ja hapankorput
  • valmiiksi pilkotut hedelmät ja juurekset
  • xylitolipastillit kaiken päälle

Isommille lapsille voi varata naposteltaviksi

  • pähkinöitä, hedelmiä
  • mysli- ja muropatukat

Aikuisille tähän lisätään

  • tummaa suklaata tai raakasuklaata
  • juustopaloja ja erilaisia makkaroita

Ja rankkaan keliin, rankkaan vauvapäivään sekä yövahtivuorossa oleville aikuisille sopivat vaikka

  • soijajuomat ja tuorepuurot
  • chian siemeniä ja jugurttia

Kun ei ole mahdollisuutta syödä hyvin kovan kelin, pitkän valvomisen ja kokin meritaudin vuoksi, keitetään (heti kun mahdollista) termari täyteen kuumaa vettä, sitten varmistetaan, että ylläolevien lisäksi on helposti saatavilla

  • aikuisille energiapatukat ja urheilujuomat
  • pikanuudelit, joihin ei pikkulapsille kannata kaikkea maustetta laittaa, mutta joihin voi lisätä vihanneksia tai muuta tuoretta, kypsiä kanapaloja, juustopaloja tai nakkeja
  • muut ”lisää vain vesi” -pikatuotteet kuten Knorr tai TurMat, pikkulapsille niissä voi tosin olla liikaa mausteita
  • juotavaa lapsen omassa juomapullossa tai kierrekorkillisissa pulloissa (jotta ne saa kiinni, kun kaikkea ei kuitenkaan lapsi juo kerralla)

Kun väsyttää tai tuntuu, että tarvitset jotain suolaista, ensimmäinen asia on juoda vettä, siis sinä aikuinen. Nestehukka tulee merellä ulkona valvoessa ja tuulessa urheillessa hyvin nopeasti. Jos lapsi on kiukkuinen, juota ensin vettä, ja sitten vasta annat leipäpalan.