Veneilijällä on pakollisia aina mukana oltavia veneasiakirjoja, kuten autoilijallakin, kyseessä on vesikulkuneuvo, jolla liikutaan kansallisilla ja kansainvälisillä merialueilla sekä eri valtioiden aluevesillä. Kipparillakin on mukana pakolliset asiakirjansa, samoin miehistöllä, ainakin passi. Kun purjehtijalla on aikomus matkata kotivesiltä ulos tai vaikka seilata vuokraveneellä ulkomailla, tarvittavien asiakirjojen ja dokumenttien määrä kasvaa. Kotivesilläkin kaiken pitäisi olla tip-top, mutta mikäli unohtuu, omalla purkilla kotivesiä kolutessa sen, mitä ei ole mukana, saa melko pian selvitettyä ja vaikka haettua kotoa, jos sattuu unohtumaan.

Simpukoita keräämässä laskuvesidyyneillä Alvorin laguunissa, Portugali 2017.

Veneen rekisteröintitodistus, ALV-todistus ja kauppakirja aina mukana

Englannin kanaalissa Alankomaiden aluevesiä kulkiessa kolmena eri vuonna meiltä on tultu joka kerta kumiveneellä kysymään kaikki veneen paperit mukaan lukien veneen kauppakirja ja todistus siitä, että ALV on maksettu EU-maahan. Samalla on näytetty kipparin kansainvälinen huviveneen lupakirja, josta olivat tyytyväisiä, mutta emme tiedä, oliko se pakollinen. Ilmeisesti on niin, että vaikka alvia ei olisi EU-maahan maksettu, niin esimerkiksi amerikkalainen vene voisi olla ehkä 3-6kk EU:n vesillä (Portugalissa 18kk) ennen kuin alkavat alvia kyselemään, ja tämän takia useat nollaavat alv-ajan käymällä Marokossa tai Egyptissä. EU-maillakin on olemassa toisistaan poikkeavia lakeja ja käytäntöjä.

Espanjalle veneveropolitiikka on turismin takia tärkeä, hyvin moni matkailija vuokraa veneen, maan aluevesillä on myös ulkomaisomistuksessa olevaa venevuokraustoimintaa, varsinkin Välimeren puolella satamat tursuavat ulkomaan lipun alla olevia veneitä. Ennen kuin teet päätelmiä nettikeskusteluista ja musta tuntuu -ajatuksista, tarkista viralliset sivustot tai kysy suoraan, jos asiasi on monimutkainen. Esim. Barcelonalainen Nautalegal kertoo melko kattavasti Espanjan veneverolaista. Pääperiaate Nautalegal-sivuston mukaan on, että 183 vuorokauden maassaolosääntö koskee henkilöä, ei venettä, ja kun tämä vuorokausimäärä henkilöllä ylittyy kalenterivuoden sisällä, henkilö katsotaan pysyvästi Espanjassa asuvaksi ja sitä myötä verovelvolliseksi Espanjaan.

Monissa lähteissä, joita meillä on viime vuosina ollut veneessä mukana, on kenties vanhentunutta tai osin epävarmaa tietoa, mm. Admiraltyn painetussa Espanjan alueen purjehdusoppaassa luki, että jos vene on yli 6kk Espanjassa, ja vaikka olisi kaikki EU-alvit maksettu, Espanja voisi silti pyytää 10% veneen arvosta. Emme tosin tiedä, miten tätä on sovellettu, kysymys aiheutti vielä alkuvuonna 2018 epäselvyyttä Andaluciassa ja Kanarian saarilla. Toiset ajattelevat, että kun vene on ’in transit’ eli kauttakulkumatkalla, tämä ei koske heitä. Jotkut käyvät kääntymässä kansainvälisillä vesillä tai Marokossa nollaamassa ajan. Aiheesta löytyy keskustelua englanniksi monilla purjehduspalstoilla, hakukoneiden avulla voit löytää tietoa mm. tapauksesta alv-asian selvitysajaksi takavarikoidusta veneestä. Tätä alv-problematiikkaa ei kyllä kukaan laituriparlamenteissa eri Espanjan kohteissamme uskaltanut mennä rannan kopissa nököttäviltä viranomaisilta suoraan kysymään.

Verokäytännöistä

ALV:n lisäksi voi olla muita venettä ja miehistöä koskevia verotustapoja ja -käytäntöjä. Tämän vuoksi suosittelen tutustumaan kohdealueesi tuoreimpiin purjehdusoppaiden artikkeleihin aiheesta, kuten Iberian rannikolla purjehdittaessa Atlantic Spain and Portugal-kirjaan ja vielä tarkistamaan asiat kunkin maan viranomaissivustoilta. Mikäli turvaudut purjehtijayhteisöjen sivustoihin, tarkista, minkä vuoden tietoihin lähteesi nojaa. Espanjassa ja Portugalissa veneilijöitä kohdeltiin satamissa majoituspaikkaan saapuvien matkailijoiden tavoin, aina oli satamiin veneen ja miehistön check-in ja check-out, ja satamavuorokaudet laskettiin. Mikäli esimerkiksi yöpymisvuorokausiamme Espanjassa olisi kertynyt kalenterivuodessa enemmän kuin 183vrk, niin meitä olisi voitu kohdella kenties Espanjan kansalaisina verotuksellisesti. Tämä sama sääntö koskee ilmeisesti kaikkia EU-maita, mutta pohjoisempien maiden lyhyt purjehdussesonki sekä Iberian niemimaan vuosittainen vierasvenemäärä ovat syynä siihen, että lähinnä Espanjan ja Portugalin kanssa asia tulee useimmin esille.

Espanjan viranomaispykäliä tavatessa asia voi tuntua monimutkaiselta, verotus voi kohdistua henkilöön tai veneisiin tai molempiin. Jos verotus kohdistuu henkilöön, kuten 183 vuorokauden maassaolon ylittyessä, silloin henkilöstä tulee verovelvollinen Espanjaan. Tämä saattaa olla syy, miksi eräs rajajoki Espanjan ja Portugalin välillä on suosittu, veneilijät sanoivat rajan kulkevan joen syvimmässä kohdassa, mikä luonnollisesti vaihtelee rannalta toiselle ja tulvakausien myötä saattaa muuttua, veneet lilluvat keskellä, tilanteen mukaan käväisevät täydennyksillä jommallakummalla mannerpuolella, silloin tällöin jokea ajeleva viranomainen ei tiedä tarkkaan, kummalla puolella vene on aikaansa viettänyt, mutta kyselee kuitenkin veneen paperit. Portugalissa ei ole meiltä kyselty veneen alv-veroa, mutta siellä on käytössä konetehomaksu, jota kysytään vain satunnaisesti, mikäli veneilijä viipyy yli puoli vuotta maassa.

Jos liikut EU:n ulkopuolelle rekisteröidyllä veneellä, veneesi saa olla kalenterivuodessa vain 180 vuorokautta EU-alueella, ja tästä on oltava todistukset, eli jokainen kirjautumislappu varsinkin EU:n ulkopuolisista vuorokausista on vaadittava ja säilytettävä.

Portugalin veneilijää koskevaa tietoutta löytyy purjehtijoiden ylläpitämästä Lagos Navigator -sivustosta, tosin verotiedot olivat siellä äsken kurkatessani vuodelta 2015. Portugalissa on käytössä ”Lights Tax”, joka on 80e kuuden kuukauden ajalle, vero maksetaan ensimmäisessä satamassa maahantullessa, ja sen maksukuittia kysytään jatkossakin. Jos on Portugalissa yli puoli vuotta, pitää maksaa konetehomaksu hevosvoimista, summat löytyvät Portugalin tullin sivuilta, me maksettaisiin 60-heppaisestamme noin 100e.

 

Näkymä Alcoutimista rajajokena toimivalle Guadiana-joelle, Portugali, 2017.